Sabrina werkt nu als ambulant begeleider op niveau 5 bij SDW. Soms denkt ze nog wel eens terug aan die eerste tijd toen ze nog niet goed wist wat ze wilde. "Na de havo schreef ik me in voor de bakkersopleiding. Bakken is mijn grote hobby." Maar ze bleef twijfelen en deed toch ook maar auditie voor een school die theaterdocenten opleidt. En logopedie leek haar eigenlijk ook wel wat. "Een vriendin gaf de zet in de goede richting. Ze zei: Jij bent echt iemand voor de SPH social work. Ze had gelijk."
Even slikken
"Ik moest even slikken hoor, toen ik hier bij de afdeling Ouder met Kind als stagiaire begon. Ik dacht: ik ben nog zo jong, kan ik dit wel?" Natuurlijk kreeg Sabrina als beginnend begeleider stevige begeleiding van meer ervaren collega’s binnen SDW. Daardoor vond ze snel haar draai. De reacties van de ouders die ze bijstond, liepen uiteen. "Iemand zei bijvoorbeeld: ‘Je bent wel erg jong om te adviseren, maar je zult er wel voor hebben doorgeleerd’. Maar er waren ook ouders die meteen heel blij waren met de hulp."
Sabrina is inmiddels een behoorlijke alleskunner. Of zoals zij het in vaktaal omschrijft: "Ik werk systeemgericht." Dat wil zeggen dat ze zich de ene keer op de ouders richt en een andere keer op het kind. Ze leert ouders omgaan met hun kind. Of algemener, ze streeft naar een veilige en stabiele situatie in kwetsbare gezinnen. Dat heeft niet altijd met gedrag te maken. "Soms help ik de ouders met hun administratie als dat het is wat hen zwaar op de maag ligt."
Webinar gemaakt
Aan steun heeft ze geen gebrek. Ze voelt zich thuis in haar team. "Mijn manager vraagt steeds: Heb je nog wat nodig?" Ook kan Sabrina rekenen op de steun van collega’s en – best bijzonder – ze heeft een buddy met wie ze alles kan bespreken.
Mijn manager vraagt steeds: Heb je nog wat nodig?
Het is soms flink aanpakken. "Dit is geen baan van 9 tot 5. Je moet afmaken waar je mee bezig bent. En terecht." Tussendoor vergroot ze haar kennis. Ze heeft het diploma SPH social work op zak en staat genoteerd bij Stichting Kwaliteitsregister Jeugd (SKJ). Dat is hét beroepsregister voor jeugdprofessionals in Nederland. Ze deed ook de basiscursus Ouder Met Kind. "En ik ben flink bezig met Floorplay. Dat is een speltherapie waarop ik bij de SPH-opleiding ben afgestudeerd. Met Floorplay leren ouders en kinderen spelenderwijs beter met elkaar om te gaan. Ik heb pas voor begeleiders een Floorplay-webinar ontwikkeld en een reeks filmpjes over deze methodiek gemaakt, zodat collega’s handvatten krijgen om Floorplay in de praktijk toe te passen."
Ook leuk: Sabrina doet bij SDW regelmatig mee aan vakantieactiviteiten voor kinderen en ouders die zij en haar collega’s begeleiden. Speurtochten, naar het zwembad en – haar oude liefde – taarten bakken. "De kosten betalen we uit de opbrengsten van de winkel met tweedehands-kleding die naast het SDW-kantoor de Douanier zit."
Kind stijgt boven ouders uit
Het is flink schakelen in haar werk. Sabrina loopt soms tegen ontwikkelingen aan waar je als buitenstaander niet zo bij stilstaat. "Bijvoorbeeld als een kind van 6 jaar jong haar ouders al overstijgt. Hoe ga je daar mee om? Hoe help je in zo’n situatie de ouders en het kind het best? Uitdagend om daar een plan voor te maken en ermee aan het werk te gaan."
Veel van de ouders die ik begeleid, hebben een liefdevolle band met hun kind of kinderen. Wat is er dan mooier dan ze steuntje in de rug te kunnen geven.
"Als ik vrienden en kennissen vertel wat voor werk ik doe, vragen mensen wel eens: ‘Maar moeten die mensen wel kinderen hebben?’ Je kunt dat nooit zo zwart-wit stellen, zeg ik dan. Veel van de ouders die ik begeleid, hebben een liefdevolle band met hun kind of kinderen. Wat is er dan mooier om ze een steuntje in de rug te geven, zodat er ondanks beperkingen toch een fijne gezinssituatie kan zijn?"