Emily had al jong interesse voor de zorg. ,,Ik vind het fijn om met mensen bezig te zijn en voor ze te zorgen. Maar ook de psychische kant vond ik altijd al interessant.” De liefde voor de zorg kreeg ze mee van haar moeder. Zij was operatieassistente en nam haar dochtertje af en toe mee naar het ziekenhuis. ,,Eerst wilde ik dierenarts worden”, vertelt Emily. ,,Tot ik me realiseerde dat dat wel een hele grote uitdaging was. Toen heb ik mijn verwachtingen enigszins bijgesteld.”
Goed beeld
Aansluitend aan haar stage werkte ze een periode bij het flexbureau. ,,Tijdens het flexen heb ik een goed beeld kunnen krijgen van de diverse doelgroepen en mogelijkheden binnen SDW en vanuit daar ben ik begonnen als persoonlijk begeleider binnen dagcentrum 't Palet, waar ik met veel plezier heb gewerkt. Mijn passie lag altijd al bij kinderen en naast mijn werk als persoonlijk begeleider volgde ik de studie Pedagogiek. Op het moment dat er een eerste kindgroep binnen dagcentrum De Plataan zou starten, was ik daarom meteen enthousiast. Hier mocht ik werken tot er een nieuwe uitdaging op mijn pad kwam: de mogelijkheid om binnen team behandeling als psychologisch- pedagogisch assistent (PPA) te beginnen. Met weinig ervaring op het gebied van diagnostiek krijg ik de mogelijkheid om mezelf te ontwikkelen.”
Trukendoos
Emily geeft aan dat ze regelmatig cursussen of trainingen volgt om actueel te blijven en nieuwe kennis toe te kunnen passen in het werkveld. ,,Als PPA bezoek ik voornamelijk de kinderdagcentra van SDW, maar ook andere locaties. Het is maar net waar een aanvraag voor psychologisch onderzoek wordt gedaan. Het onderzoek bestaat onder andere uit het afnemen van een IQ-test bij de cliënt. Tijdens sommige testafnames moet ik mijn hele trukendoos tevoorschijn halen, maar dat maakt het juist uitdagend! Daarnaast beheren we als PPA de wachtlijst diagnostiek en hebben we overleggen om de lijntjes met elkaar zo kort mogelijk te houden.”
De afdeling Behandeling van SDW bestaat uit drie teams: gedragsdeskundigen, therapeuten en een medisch team. De behandelaren leren cliënten omgaan met hun beperking of helpen hen hun vaardigheden te verbeteren of te behouden.